Varasto loppu
Matka ohjelmoinnin maailmaan
ISBN | 9789523210561 |
---|---|
Kustantaja | Readme.fi |
Sidosasu | Kovakantinen, sidottu tai koteloitu |
Julkaisukuukausi | heinäkuu 2015 |
Sivumäärä | 64 |
Paino | 490 g (gramma) |
Mitat | 232 × 232 × 11 mm (millimetri) |
Esittely
Matka ohjelmoinnin maailmaan on kirja, jossa sadun kautta johdatetaan lapsi ohjelmointiajattelun maailmaan. Ohjelmointi tulee olemaan osana koulujen opetussuunnitelmaa syksystä 2016 alkaen. Nuoremmille lapsille ohjelmointi tuodaan opetukseen lähinnä ohjelmointiajattelun kautta. Ohjelmointiajattelussa opetellaan esimerkiksi antamaan tarkkoja käskyjä, joita tarvitaan myöhemmin varsinaisessa ohjelmoinnissa. Tässä kirjassa Dibitassujen koirat tutustuttavat lukijansa logiikkaan ohjelmoinnin takana, ja tekevät siitä ennen kaikkea hauskaa ja kiinnostavaa tarinankerronnan kautta. Parasta kaikessa: kirjan tekijätiimissä on lapsienergiaa mukana! Viki-koira pelaa tietokonepeliä. ”Se on tylsä!” tuhahtaa Viki jonkin aikaa pelattuaan. ”Minäkin tekisin hetkessä paremman pelin.” ”Niinkö tosissaan?” haastaa fiksu Emmi Vikiä. ”No eiköhän sitten kääritä hihat ylös ja aleta hommiin!” toteaa Emmi ja tarttuu Vikiä tassusta kiinni. He molemmat loikkaavat tietokoneen uumeniin. Siitä alkaa ikimuistoinen seikkailu, jossa Emmi opettaa Vikiä ihan oikeasti tekemään oman tietokonepelin. Emmin avulla Viki oppii, että pelissä pitää miettiä hahmoja, pelin tarkoitusta, sitä, miten pelissä liikutaan ja monia muita asioita. Emmi valottaa Vikille tietokoneohjelmoinnin saloja, ja loppujen lopuksi Viki saa kuin saakin rakennettua Emmin ja kavereiden kanssa uuden pelin. Siinä on tietenkin merirosvoja ja Zombeja- ja tottakai Sankarikoira, joka taistelee näitä pahiksia vastaan.