Varasto loppu
Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Seth Godin
ISBN | 9789525655049 |
---|---|
Kirjailija | Seth Godin |
Kustantaja | Readme.fi |
Julkaisukuukausi | tammikuu 2008 |
Sivumäärä | 220 |
Paino | 470 g (gramma) |
Mitat | 217 × 157 × 16 mm (millimetri) |
Esittely
Eivät markkinoijat oikeasti ole valehtelijoita! Valehtelin nimetessäni tämän kirjan. Eivät markkinoijat ole valehtelijoita. He vain sepittävät tarinoita. Valehtelijoita ovat kuluttajat. Kuluttajina valehtelemme itsellemme päivittäin. Valehtelemme itsellemme vaatetuksestamme, asuinpaikastamme, änestyskäyttäytymisestämme ja työnteostamme. Menestyvät markkinoijat vain tarjoavat tarinoita, joihin kuluttajat voivat halutessaan uskoa. Todellinen asiakastyytyväisyys juontaa juurensa hyvään tarinaan. Se on kasvun ja voiton lähde ja organisaatiosi tulevaisuus. Onnistuminen vaatii täyttä omistautumista tarinalle ja tarinan vilpitöntä kannattamista. Mikä on sinun tarinasi? Kaikki markkinoijat sepittävät tarinoita. Jos he tekevät sen taidolla, uskomme niihin. Uskomme, että viini maistuu paremmalta 20 euron kuin yhden euron lasista juotuna. Uskomme, että 120 000 euron Porsche Cayenne on ylivoimainen verrattuna 70 000 euron VW Touaregiin, vaikka ne ovat käytännössä ihan sama auto. Uskomme, että kalliit Puma-lenkkarit parantavat jalkojen oloa – ja näyttävät paremmilta – kuin merkittömät halpahallitossut … ja uskomalla asiat muuttuvat todeksi. Menestyvät markkinoijat eivät puhu ominaisuuksista tai edes hyödyistä. Sen sijaan he kertovat tarinoita, jollaisia haluamme uskoa. Tämä kirja kertoo kuluttajien vaatimusten toteuttamisesta – sellaisten eläväisten mielikuvien maalailusta, joihin he haluavat itse uskoa. Jokaisen organisaation – oli kyse voittoa tavoittelemattomasta järjestöstä, autonvalmistajasta, poliittisesta kampanjasta tai viinilasin puhaltajasta – on ymmärrettävä, että säännöt ovat muuttuneet. Taloustilanteessa, jossa jokaisella on rajaton määrä valintoja (eikä aikaa niiden tekemiseen), jokainen organisaatio on markkinoija ja kaikki markkinointi on tarinoiden kertomista. Markkinoijat menestyvät kertoessaan maailmankuvaamme sopivan tarinan, jonka omaksumme vaistomaisesti ja kerromme sitten ystävillemme. Esimerkistä käy iPod. Ole kuitenkin varuillasi. Jos tarinasi eivät ole totuuden-mukaisia, ylität valkoisen valheen ja petoksen välisen rajan. Markkinoijat epäonnistuvat ollessaan itsekkäitä ja törkeitä, käyttäessään väärin alansa työkaluja ja muuttaessaan maailmaa huonommaksi. Puhelinmarkkinoijat ja brändit kuten Marlboro, ovat sen vaikeimman kautta oppineet. Tämä on merkittävä kirja kaikille, jotka haluavat luoda ihmisten todella haluamia asioita sen sijaan, että loisivat vain tarpeellisia hyödykkeitä. Seth Godin on kirjoittanut seitsemän kirjaa, jotka ovat olleet myyntimenestyksiä ympäri maailmaa yli 15 kielelle käännettyinä. Hänestä on tehty erikoisartikkeleita alan johtaviin lehtiin. Successful Meetings Magazine valitsi Godinin tämän vuosisadan 21:n parhaan puhujan joukkoon. Ennen tätä kirjaa Godin kirjoitti kirjan Free Price Inside!, jonka Forbes ja Fast Company valitsivat yhdeksi vuoden merkittävimmistä kirjoista.